Why Q likes the GOR!

25 Jahre GOR. Eine unglaublich lange Zeit begleitet die GOR uns und wir die GOR. Es war eine Zeitreise, denn die ein oder anderen Erinnerungen wurden wieder geweckt, durch die tolle Festschrift, durch die ein oder andere Bildstrecke und vor allem durch viele Gespräche. Für mich war es aber nie nostalgisch, pathetisch oder romantisierend. Es war – und das zeichnet die GOR und die DGOF aus, zukunftsgewandt. 25 Jahre hinterlassen Spuren und sind das Fundament für die Zukunft und das ist toll.
Fundamente im Sinne von fundiertem Wissen, fundierter Ausbildung, fundierter Auseinandersetzung ist zentral wichtig, bei einem der Hype-Themen der GOR: KI

Das zeigte auch die Podiumsdiskussion am Donnerstag mit 4 interessanten und hochkarätigen Diskutierenden und dem Thema:
„AI in the Science Enterprise and in Commercial Market Research. A Panel Discussion about Opportunities and Challenges with Real People.“
Mit Prof. Dr. Frauke Kreuter (Chair of Statistics and Data Science in Social Sciences and the Humanities (SODA) n der LMU in München), Dr. Cathleen M. Stützer (Referentin Data Analytics & Business Intelligence Technische Universität Dresden, Dezernat Planung und Organisation, SG  Akademisches Controlling und Qualitätsmanagement), Dr. Georg Wittenburg (Co-founder & CEO, Inspirient GmbH) und Dr. Thomas Laufen (Competency Lead Primary Market Research, Roche Pharma AG) konnten wir einige wichtige KI-Unterthemen diskutieren und diese aus unterschiedlichen Perspektiven beleuchten. Das war natürlich einer meiner persönlichen Highlights, da ich diese hochkarätige Runde moderieren durfte. Vielen Dank liebe DGOF für euer Vertrauen.



KI und LLMs beschäftigen uns nicht nur auf der GOR. Aus der Projektarbeit, vielen Diskussionen und einem regelmäßigen Ideenaustausch ist das Paper von meinen Kollegen Paul und Paavo entstanden. Die hervorragend ausgearbeitete Präsentation von Paul hat mir auch wieder gezeigt, dass wir voll am Puls der Zeit sind und relevante Themen mitgestalten. Das Paper lautet „Large language models for aspect-based sentiment analysis” von Paul Simmering und Dr. Paavo Huoviala. Daraus ist ebenfalls ein Blogpost mit einem Open Source Paket entstanden. Hier geht es zum Beitrag und zum Paket.

Was ich an der GOR besonders mag, sind die vielen interessanten und inspirierenden Gespräche. Manchmal geht es um den Job, um Experimente, die Zukunft der Marktforschung, Herausforderungen bei großen sozialwissenschaftlichen Studien, die aktuelle wirtschaftliche Lage, private Themen mit liebgewonnen Kolleg:innen oder es kommt Olaf Wenzel vorbei, der dir seine neuste Pirates in Black-CD anpreist. Die Themen sind bunt und vielfältig wie die GOR selbst.
Ich konnte wieder Mal einen Überblick über aktuelle und spannende Forschungsaktivitäten erhalten oder interessante Start-ups wie RITA kennenlernen.
Das Orga-Team hatte sich eine nette Idee ausgedacht und Buttons mit der Anzahl der GOR-Besuche der Teilnehmenden verteilt. Auch dadurch wurde deutlich, dass es treue GOR-Fans mit 24 Teilnahmen, aber auch Newbies gibt, die ein oder zweimal dabei waren. Diese Mischung ist meines Erachtens ebenfalls wichtig für eine gute GOR und die Zukunft der GOR.

 Zum Schluß möchte ich nur noch ein paar Grüße loswerden:

Happy Birthday GOR! Es war ein würdiges Geburtstagsfest.
Happy Birthday DGOF, schön, dass ihr es immer wieder schafft, motivierte Forscher:innen für Euch und die gemeinnützige Arbeit zu gewinnen. Mit dem neuen Vorstand wird euch das mit Sicherheit auch weiterhin gelingen. Viel Spaß und Erfolg Otto Hellwig, Carina Cornesse, Stefan Oglesby, Simon Kühne, Bella Struminskaya und Yannick Rieder.
Ein ganz besonderer Dank geht an Anna-Lena und Anna und die vielen studentischen Helfer:innen. Toll, dass es euch bei der DGOF gibt und dass ihr Alles gegeben habt, damit es eine super organsierte GOR war.

Oliver Tabino

 

English Version:

Why Q likes the GOR!
25 years of the GOR. The GOR has been with us and we with the GOR for an incredibly long time. It was a journey back in time, because one or two memories were reawakened, through the great commemorative publication, through one or two photo spreads and above all through many conversations. But for me it was never nostalgic, pathetic or romanticising. It was - and this is what distinguishes the GOR and the DGOF - forward-looking. 25 years leave traces and are the foundation for the future and that's great.

Foundations in the sense of well-founded knowledge, well-founded training, well-founded debate is centrally important for one of the hype topics of the GOR: AI.
This was also shown by the panel discussion on Thursday with 4 interesting and top-class discussants and the topic:
"AI in the Science Enterprise and in Commercial Market Research. A Panel Discussion about Opportunities and Challenges with Real People.
With Prof. Dr. Frauke Kreuter (Chair of Statistics and Data Science in Social Sciences and the Humanities (SODA) at the LMU in Munich), Dr. Cathleen M. Stützer (Data Analytics & Business Intelligence Officer at Dresden University of Technology, Department of Planning and Organisation, Academic Controlling and Quality Management), Dr. Georg Wittenburg (Co-founder & CEO, Inspirient GmbH) and Dr. Thomas Laufen (Competency Lead Primary Market Research, Roche Pharma AG), we were able to discuss some important AI subtopics and shed light on them from different perspectives. This was of course one of my personal highlights, as I was able to moderate this top-class round. Thank you dear DGOF for your trust.

AI and LLMs are not only on our minds at the GOR. The paper by my colleagues Paul and Paavo emerged from project work, many discussions and a regular exchange of ideas. A great talk by Paul showed me once again that we have our finger on the pulse of the times and are helping to shape relevant topics. The paper is "Large language models for aspect-based sentiment analysis" by Paul Simmering and Dr Paavo Huoviala. This has also given rise to a blog post with an open source package. Click here for the post and the package.

What I particularly like about the GOR are the many interesting and inspiring conversations. Sometimes it's about the job, experiments, the future of market research, challenges in large social science studies, the current economic situation, private topics with dear colleagues or Olaf Wenzel comes by to promote his latest Pirates in Black CD. The topics are colourful and diverse, just like the GOR itself.
Once again, I was able to get an overview of current and exciting research activities or get to know interesting start-ups like RITA.
The organising team had come up with a nice idea and distributed buttons with the number of GOR visits of the participants. This also made it clear that there are loyal GOR fans with 24 participations, but also newbies who attended once or twice. I think this mixture is also important for a good GOR and the future of the GOR.

Finally, I would just like to say a few greetings:
Happy Birthday GOR! It was a worthy birthday party.
Happy Birthday DGOF, it's great that you always manage to win motivated researchers for you and your non-profit work. With the new board, you will certainly continue to succeed. Have fun and success Otto Hellwig, Carina Cornesse, Stefan Oglesby, Simon Kühne, Bella Struminskaya and Yannick Rieder.
A very special thank you to Anna-Lena and Anna and the many student helpers. It's great that you exist at the DGOF and that you gave everything to make it a super-organised GOR.

Oliver Tabino

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